Beter Lezen Dag 2022

Beter Lezen Dag 2022

Hét congres over praktische hulp aan kinderen met leesproblemen

Datum: 29 september 2022
Locatie: Jaarbeurs Utrecht

De nieuwe naam Beter Lezen Dag

Lezen is voor een aantal kinderen heel lastig. Het merendeel zou graag beter lezen maar hoe doe je dat als het keer op keer niet lukt? Op ons congres geven we informatie over de verschillende problemen van deze kinderen en vooral tips om hen te helpen in de hoop dat zij beter gaan lezen. Vandaar onze nieuwe naam: Beter Lezen Dag!

Voor wie is deze dag in het bijzonder interessant?

Leesconsulenten, leerkrachten en leescoördinatoren, remedial teachers, logopedisten en alle andere professionals die kinderen begeleiden bij lezen.

Thema – Rijkdom van lezen

Wat is een rijke leesomgeving eigenlijk? Hoe creëer je zo’n omgeving voor kinderen die lezen lastig vinden? Hoe help je kinderen met dyslexie, een andere thuistaal of een taalontwikkelingsstoornis? Hoe begeleid je kinderen die lezen lastig vinden door concentratieproblemen of kinderen die heel makkelijk leren maar moeilijk lezen? Op de Beter Lezen Dag komen deskundigen met praktische tips tijdens grote en kleine bijeenkomsten en ontmoet je collega’s met frisse ideeën waarmee je de volgende dag aan de slag kunt. Want beter lezen, dat gun je toch iedereen?

Schrijf je in voor onze nieuwbrief of meld je aan voor deze dag vol inspiratie en praktische hulp.

De workshops, lezingen en speeddates

Workshop De rijkdom van lezen
Door Anneke Smits, lector Onderwijsinnovatie en ICT, onder andere bekend van het blog Geletterdheid en schoolsucces en auteur van het boek Rijke taal. En Marinka Jong en Lisette Timmerman, leerkrachten van SBO Het Speelwerk.

Wat zijn rijke teksten en waarom zijn die belangrijk, juist ook voor kinderen die lezen lastig vinden? Hoe vind je die teksten? Samen met leerkrachten Marinka Jong en Lisette Timmerman, vertelt Anneke Smits hierover.
Zij leggen uit hoe ze hun oude leesmethodes nauwelijks meer gebruiken en nu kinderliteratuur inzetten in de klas. Hierbij maken ze gebruik van Focus op begrip.

Workshop Nieuwkomers en lezen
Door Jeannette Sibma, trainer meertaligheid en leerkracht nieuwkomersonderwijs.

Jeanette Sibma vertelt over de rijkdom van lezen voor kinderen die een andere thuistaal hebben dan het Nederlands. Hoe zorg je voor een rijke leesomgeving voor deze doelgroep? En hoe betrek je de thuistaal effectief bij het leesproces?

Workshop creatief schrijven
Door Annemarie van den Brink, auteur, schrijfcoach en schoolschrijver

In deze workshop ontvang je praktische tips over creatief schrijven en ervaar je zelf hoe schrijven helpt bij meer leesplezier. Juist voor kinderen die lezen lastig vinden.

Workshop De rijkdom van poëzie
Door Evelien Burema, docent taal en pedagogiek.

Gedichten zijn vaak gevuld met rijke taal en anders dan vaak gedacht, zijn ze er voor iedereen. Hoe zet je poëzie in voor kinderen die lezen lastig vinden?

Workshop De rijkdom van theaterlezen
Door Marlies Verhelst, kinderboekenauteur en Schoolschrijver

Theaterlezen is een bewezen effectieve manier om het vloeiend lezen, het leesbegrip en de leesmotivatie te bevorderen. Wat is het geheim? En waarom past het theaterlezen in een rijke leesomgeving voor kinderen die lezen lastig vinden? Marlies informeert, inspireert en laat je het plezier van deze leesvorm ervaren.

Workshop Spelen doet lezen
Door Lydia Rood, kinderboekenauteur en Schoolschrijver

Wat doen veel kinderen in de basisschoolleeftijd het liefst? Spelen natuurlijk! Dus hoe krijg je kinderen aan het lezen? Door spel! Ervaar zelf hoe rijk spel kan motiveren om te gaan lezen.

Lezing digitaal lezen
Door Dr. Marga Sikkema-de Jong, Universitair Hoofddocent, Instituut Pedagogische Wetenschappen Universiteit Leiden

Marga Sikkema-de Jong doet onderzoek naar de inzet van digitaal lezen bij kinderen die lezen lastig vinden. Wat is digitaal lezen eigenlijk, hoe zet je dit op een effectieve manier in en wat is de rol van de leerkracht hierbij? Samen met onderzoeksmedewerker Jane Pieplenbosch en met leerkrachten die hun leerlingen digitaal laten lezen, vertellen zij over feiten en ervaringen.

Speeddate leesmotivatie en TOS (2x) 
Ronde 3 om 14.25 u is vol
Door Maartje Thoen-Houben, logopedist en leesspecialist.

In een rijke leesomgeving voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis, is motivatie een belangrijk onderdeel. Hoe motiveer je juist deze kinderen?

Speeddate leren lezen met TOS (1x)
Door Maartje Thoen-Houben, logopedist en leesspecialist.

Leren lezen is voor veel kinderen met ene taalontwikkelingsstoornis moeilijk. Hoe leer je hen lezen? Maartje geeft tips.

Speeddate De plek van ouders in een rijke leesomgeving (3x)
Door Joli Luijckx van Balans, vereniging voor ouders.

Hoe zie jij de rol van ouders bij het lezen? Wat verwachten we van hen? Hoe belangrijk zijn ouders in een rijke leesomgeving? Joli Luijckx gaat hierover graag met je in gesprek.

Speeddate De Leesknokploeg (3x)
Ronde 2 om 13:00 is vol
Door Coen Nijland, leerkracht.

De Leesknokploeg bestaat uit een kleine groep bevlogen en lezende leerkrachten die op zachtaardige wijze boeken promoot. Wat doet de Leesknokploeg voor kinderen met leesproblemen?

Speeddate De rijkdom van de schoolbieb (2x)
Ronde 3 om 14.25 u is vol
Door Lizeth van der Knijff, schoolbieb.nu

Hoe ziet de bieb op jouw school eruit? Heb je behoefte aan tips? Lizeth vertelt je over het belang, de inhoud en de vorm van een rijke schoolbieb voor kinderen die lezen lastig vinden.

Speeddate De zin van leesgesprekken (3x)
Ronde 2 om 13.30 u en ronde 3 om 14.55 u zijn vol
Door Marleen Kieft, onderzoeker in het onderwijs

Marleen Kieft deed onderzoek naar leesgesprekken. Wat zijn leesgesprekken en vooral: wat leveren die op? Marleen vertelt over haar recente onderzoek en wat zij ontdekte.

Speeddate De rijkdom van het Makkelijk Lezen Plein
Door Karin Wolf, specialist educatie bibliotheek Noord-Veluwe

Hoe maak je van het Makkelijk Lezen Plein een betekenisvolle plek? Horen boeken met rijke teksten daar thuis? Tijdens deze date ga je hierover in gesprek met collega’s. Gericht op de praktijk en wellicht doe je nieuwe  inspiratie op!

Speeddate Lezen en hoogbegaafdheid
Door Marijke Schekkerman, onderwijskundige hoogbegaafheid

Ook voor kinderen met een hoog IQ kan lezen lastig zijn maar dat merken we vaak niet omdat zij dit vaak onbewust ‘verbloemen’. Aan welke signalen merk je dat begaafde kinderen lezen moeilijk vinden en hoe kun je hen helpen? Hierop geeft Marijke antwoord evenals op de vragen die jij hebt.

Speeddate Doorleesexpress
Door Tineke Knoester en Ilonca Erhardt, programmacoördinatoren Voorleesexpress

De Voorleesexpress is er voor kinderen van 3 tot 8 jaar. Maar wie zorgt er voor leesplezier voor kinderen die ouder zijn? Voor lezers tussen 9 en 12 jaar, en voor hun ouders, start een pilot: de Doorleesexpress! Hoe werkt het, welke materialen gebruik je en hoe begeleid je deze groep lezers en hun ouders? Hoor hier meer over in deze speeddate.

Speeddate Digitale prentenboeken
Deze speeddate is vol
Door Esther Bright, directeur van Bereslim

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat digitale prentenboeken bijdragen aan een goed leesbegrip voor jonge kinderen. Vooral kinderen met een taalachterstand of kinderen die snel afgeleid zijn, kunnen hier baat bij hebben. Hoe dat werkt, legt Esther Bright je uit in deze speeddate.

Speeddate Kennisrotonde
Door Martine Gijsel, onderzoeker Kennisrotonde

‘Wat zijn bewezen opbrengsten van pictolezen bij kinderen met een verstandelijke beperking?’ Die vraag stelden wij aan Kennisrotonde, die vervolgens onderzoek deed en een antwoord formuleerde. Heb jij ook een vraag over lezen? Kennisrotonde beantwoordt jeugd- en onderwijsvragen met kennis uit onderzoek. Hoe dat in zijn werk gaat, hoor je in deze speeddate.

 

En verder:

De plaats van digitaal lezen in een rijke leesomgeving
Kunnen zogenaamde ‘makkelijk-lezenboeken’ ook rijk zijn?
Staat leesplezier eigenlijk altijd voorop?
Welke leesvormen dragen bij aan de rijkdom van lezen?
Een rijke informatiemarkt.

Je kunt je hier aanmelden voor onze Beter Lezen Dag 2022 op 29 september in de Jaarbeurs.

Bekijk hier het volledige programma van ons congres in 2021 (PDF)