5e Nationaal congres Beter Lezen 2025
Thema 2025 ‘Leesoptimisme!'
Inspiratie om de negatieve trend te doorbreken
Datum: 6 maart 2025 (9:30 tot 16:30 uur)
Locatie: Reehorst Ede
Ticketprijs: € 245,- (incl. 21% btw)
Na de PISA-resultaten, leek heel Nederland opnieuw te schrikken toen ook de onderwijsinspectie constateerde dat het slecht gaat met het taalonderwijs in Nederland.
Tijd voor een positief 5e Nationaal congres Beter Lezen!
De laatste jaren doen we steeds meer inzichten op over wat wél werkt om kinderen, ook zij die meertalig opgroeien, te helpen.
Steeds meer professionals begrijpen wat het belang van (school)bibliotheken is. Maar hoe maken we hiervan een effectieve basis van leesbevordering? En heel voorzichtig laten diverse scholen het vak begrijpend lezen en zelfs leesmethodes los. Wat heb je daar als leerkracht voor nodig? En hoe helpen we kinderen met een taalontwikkelingsstoornis om goed te kunnen lezen? Op ons congres delen vele deskundigen hun positieve ervaringen, praktische kennis en ideeën.
Voor wie is het 5e Nationaal congres Beter Lezen 2025 interessant?
Leesconsulenten, leerkrachten en leescoördinatoren, remedial teachers, logopedisten en alle andere professionals die samen deze negatieve trend willen doorbreken.
Koop nu je ticket!
Studentenkorting
Ben je student? Dan kun je met 50% korting naar het congres!
Stuur ons een mailtje met je gegevens en je ontvangt de code voor 50% korting!
Programma Nationaal Congres Beter Lezen 2025 Leesoptimisme
Plenair
Tamtamtoespraak
Door Rian Visser, kinderboekenambassadeur en schrijver
Panelgesprek met:
Rian Visser, kinderboekenauteur
Jessica Roth, leerkrachtondersteuner en leescoördinator
Suzanne Bogaerds, onderzoeker/wetenschapper
Keuzes uit workshops en lezingen
Beter Lezen met TOS
Door: Janneke de Waal-Bogers, eigenaar Via-Logica en logopedist.
Steeds vaker horen we over TOS: een taalontwikkelingsstoornis. Maar wat is dat nu precies? En vooral: hoe helpen we kinderen met een TOS bij het lezen? Ervaar het zelf in de workshop van Janneke de Waal-Bogers, die als logopedist in het speciaal basisonderwijs werkte.
Beter Lezen zonder methode mét kinderboeken
Door: Lisette Timmerman, leesconsulent en Jessica Roth, leraarondersteuner en leescoördinator in het SBO.
Steeds vaker horen we van scholen die de taalmethode en leesmethode voor voortgezet lezen loslaten en daarvoor in de plaats met kinderboeken en rijke teksten werken. Op sbo Het Speelwerk is dit al zo’n vijf jaar geleden ingezet onder begeleiding van Anneke Smits. En met succes! Maar hoe pak je dat nu aan? Lisette Timmerman, die hier vanaf het begin bij betrokken was, geeft samen met Jessica Roth tips waarmee je morgen aan de slag kan!
Beter Lezen met verborgen kennisbronnen
Door: Frederike Groothoff, specialist meertaligheid, eigenaar LangWhich.
Wat weet je over het meertalige kind dat je helpt met lezen? Weet je uit welk land het komt? Welke taal spreekt het en wat weet je van zijn/haar culturele achtergrond? Als je die informatie hebt, heb je een belangrijk middel in handen om het kind te leren lezen! Hoe? Dat ervaar je zelf in deze workshop van Frederike Groothoff, die haar praktische tips als leerkracht en onderzoeker uitvond.
Beter Lezen door diep tekstbegrip
Door: Suzanne Bogaerds, onderzoeker effectief leesonderwijs.
Vanaf groep 6 zijn leerlingen steeds meer bezig met lezen om te leren. Daarvoor hebben zij een zogenaamd diep tekstbegrip nodig. Maar hoe ontdekken kinderen die lezen lastig vinden, de rode draad in een tekst? Hoe vinden zij de belangrijkste informatie? Uit onderzoek weten we wat werkt. Hoe je dat in de praktijk brengt, leert Suzanne Bogaerds je in deze workshop.
Beter Lezen met hoogbegaafde, meertalige kinderen
Door: Sima de Bruyn Daoud, directeur IQ+ en Leonieke Boogaard, ECHA-specialist in gifted education, samen projectleiders van ‘Vele gezichten van hoogbegaafdheid’.
Als een meertalig kind moeite heeft met het begrijpen van een tekst, wijd je dat waarschijnlijk automatisch aan een taalachterstand. Maar er zou ook iets anders kunnen zijn … Hoe herken je hoogbegaafdheid bij kinderen met een migratieachtergrond? Ontdek hoe je anders kunt kijken in deze inspiratiesessie met Sima de Bruyn Daoud en Leonieke Boogaard.
Beter Lezen door theaterlezen
Door: Liesbeth Blommaert, specialist jeugdliteratuur
Waarschijnlijk heb je al vaker van theaterlezen gehoord als bewezen interventie voor kinderen die lezen lastig vinden. Theaterlezen sluit nu ook aan bij de nieuwe kerndoelen van SLO. Maar ken je ook de nieuwe inzichten en zet je het op de juiste manier in? Wat hebben zintuigen met theaterlezen te maken? En weet je dat er leskisten rond theaterlezen zijn die je in verschillende bibliotheken kunt lenen? Kom naar deze praktische workshop en laat je inspireren!
Speeddates
Beter Lezen? Laat zien wat je leest!
Door Roos Visser, leesbevorderaar en bedenker Nationale Buitenleesdag.
Natuurlijk wil je als leesprofessional een rolmodel zijn voor kinderen die lezen lastig vinden. Dus je leest zelf … toch?! Hoe laat jij je boeken zien? Wat betekent dat voor je (school)bibliotheek? En ken je de Nationale Buitenleesdag al? Hoe betrek je ouders daar op een eenvoudige manier bij? Na deze speeddate zit je vol inspiratie!
Beter lezen met een hond!
Door Saskia de Groot , eigenaar stichting AAI-maatje en gecertificeerd R.E.A.D. team samen met haar therapiehond Pippa !
Het READ project (Reading Education Assistance Dogs) heeft speciaal getrainde honden die kinderen op school en in bibliotheken helpen bij het lezen. Honden zijn geweldige luisteraars die kinderen kunnen helpen zich te concentreren en te ontspannen. Bovendien zijn ze niet belerend of corrigerend en daardoor minder intimiderend. Uit onderzoek blijkt dat kinderen (ook meertalige) door het lezen met een hond, niet alleen beter gaan lezen maar dat ook hun zelfvertrouwen toeneemt. Ervaar zelf hoe het is om met een hond te lezen en vind hier informatie over de werkwijze en relatief goedkope kosten.
Beter Lezen door digitale vaardigheden
Door Jeroen Storm, oprichter en projectmanager Skillsdojo.
Als kinderen niet van lezen houden, kan het helpen om hen via een andere manier enthousiast te krijgen voor boeken. Bijvoorbeeld door een app van je favoriete boek te bouwen of een interactief verhaal, een dialoog of boekentip te programmeren. Op scholen en in bibliotheken kun je met deze leesmotiverende digitale vaardigheden aan de slag. Ontdek het in deze speeddate!
Beter Lezen door Oorlezen
Door Tjeerd van den Elsen, specialist en adviseur audio-educatie.
Robotlezers, leerlingen met dyslexie en andere leesproblematiek; met de OORleesaanpak help je kinderen met meer plezier en minder frustratie. Bereik in korte tijd succeservaring(en) bij het technisch (leren) lezen en directe feedback tijdens en na het lezen, want via het oor, lees je door! Hoor er meer over in deze speeddate.
Beter lezen door de Top 40-fragmenten
Door Rob van de Sande, oprichter Frappante fragmenten.
Eerder gaf Rob van de Sande les op de pabo. Hij weet dan ook als geen ander welke invloed (aankomende) leerkrachten kunnen hebben op het (leren) lezen. Wat kan de Top 40 betekenen voor kinderen die lezen lastig vinden en waarom is audio goed voor hen in te zetten? Laat je inspireren door deze speeddate.
Beter lezen met poëzie
Door Rian Visser, dichter, kinderboekenauteur en kinderboekenambassadeur
Een gedicht is een bonbonnetje van taal: kort, grappig, speels en vrij van regels. Heerlijk dus voor kinderen die lezen nog niet zo leuk vinden. Rian Visser vertelt in deze speeddate over verschillende werkvormen, zoals bijvoorbeeld in het project Raadgedicht, dat ze samen met Het Poëziepaleis organiseert.
Inspiratiesessies
Rijke teksten in AVI-boeken: eenvoud met diepgang
Door Idske Rond, leesadviseur bij Actief Leren Lezen
Boekpromotie in de klas is ontzettend belangrijk en leuk! Door boeken te promoten leren jouw leerlingen nieuwe boeken kennen en worden zij enthousiast gemaakt door jou of jouw leerlingen om deze boeken ook te gaan lezen, succes gegarandeerd! De hele klas zal staan te popelen om al de boeken te gaan lezen. Tijdens deze sessie presenteren wij jullie activiteiten rondom boekpromotie die je direct toe kunt passen in jouw groep.
Beter Lezen met Passend Lezen: Elke leerling verdient leesplezier
Door Janneke Bakker Relatiemanager bij Bibliotheekservice Passend Lezen
Lezen is leuk! Marion van der Meulen Maar wat als lezen niet vanzelf gaat? Wat als een leerling vastloopt op kleine letters, lange zinnen of een vol pagina-overzicht? Met Passend Lezen kan elke leerling genieten van verhalen en informatie, ongeacht leesvaardigheid of beperking. Of het nu gaat om luisterboeken, vergrote tekst, braille of digitale aanpassingen – er is altijd een manier om lezen toegankelijk te maken voor elke leerling. Tijdens deze sessie duiken we in de mogelijkheden van Passend Lezen. We ontdekken praktische hulpmiddelen en strategieën om leerlingen te ondersteunen en hun leesplezier te vergroten. Want elk kind verdient het om zich te verliezen in een goed boek.
Boekpromotie
Door Marion van der Meulen – Zwijsen
Het lijkt een tegenstelling: rijke teksten in AVI-boeken, maar als je wat beter kijkt zie je dat boeken voor beginnende lezers verrassend rijke teksten kunnen bevatten. Wat rijke teksten zijn, wat AVI is (en wat het niet is), hoe AVI-boeken rijke teksten kunnen zijn en hoe je met Close Reading aan de slag kan gaan met deze teksten ontdek je tijdens deze inspiratiesessie. En de veel gestelde vraag: wat doe je tijdens je sessie Leesbegrip met kinderen met een achterblijvende (technische) leesontwikkeling wordt ook beantwoord.